maandag 31 maart 2014

Indisch weekend & BBQ

Soms werk ik in het weekend, zo ook afgelopen zaterdag. Voor een zorgvilla in Moordrecht heb ik het voedingsconcept opgezet, vorig jaar. Nu heeft deze fantastische zorgvilla (Vivere Verzorg Wonen)elke maand een familie-diner. En daarom mag ik af en toe komen koken voor de gasten. Dit keer samen met een familielid van een gast: een lieve oude Indische dame. Samen met haar zoon heb ik een Indische rijsttafel gemaakt voor 20 personen, onder het toeziend oog van zijn moeder (de lieve oude Indische dame), die gedurende 3 uur op een stoel in de keuken ons heeft voorzien van tips (en toch ook wel wat bevelen...☺). Wat een prachtig mens en wat leuk om te doen! Uiteindelijk was ze erg tevreden over de gerechten. pfffff, pak van m'n hart, ja echt!



Maar toen..... was het mooi weer, dus...... BBQ thuis!

Aangezien ik in de flow zat, werd het een Indische BBQ.
Nu kan ik allerlei uitgebreide recepten geven om satévlees te marineren maar dat hoeft niet. Ga gewoon naar een Toko (bijvoorbeeld de Chinese boot bij de Euromast) en koop een goede satémarinade. Kruid dat eventueel nog een beetje bij en zet het vlees een dag van te voren in de marinade. Het vlees in KLEINE stukjes snijden en in de lengte op de prikker rijgen! Vergeet niet de houten prikkers een tijdje in het water te leggen voordat je gaat het vlees erop doet. Ik gebruikte ribkarbonade (de vetjes worden lekker knapperig op de BBQ) en kipfilet.

De pubers namen vriendinnen mee en het werd een hele leuke zondagmiddag, waarbij deze grote jongen met 3 liter rosé ook eindelijk eens open ging (en op ging....)!


Maar er waren ook groenten bij, want ik houd van groenten!

GADO GADO
Ingrediënten:
* gesneden kool
* sperziebonen
* paksoi (grof gesneden)
* aardappelblokjes
* eieren (hardgekookt)
* gebakken uitjes (toko)
* Gado Gado sausmix (toko)

Blancheer alle groenten kort in koken water (dan blijven de kleuren mooi). Dus eerst het water (met wat zout) aan de kook brengen en dan pas de groenten erin.

Leg de groenten gemengd op een grote (platte) schaal, doe de Gado Gado saus erop, leg de halve gekookte eieren erop en bestrooi met gebakken uitjes. Gado Gado kun je met heel veel verschillende groenten maken. Iedereen doet het weer anders dus leef je uit. Dit gerecht eet je gewoon koud/lauwwarm.

Ik vind eigenlijk alleen de sausmixen van de toko goed (o.a. voor pindasaus, gado gado saus). In het merk Ratu Culinair zitten bovendien geen conserveermiddelen en kunstmatige toevoegingen. Altijd handig om in huis te hebben voor een overwachte BBQ! Dit merk is bij veel toko's te koop, maar zeker bij de Chinese Boot bij de Euromast in Rotterdam!


Kroepoek en rijst erbij.... Klaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten