woensdag 5 maart 2014

After carnaval-eten (Provençaalse rijst met kip in pancetta & broccoli)

Provençaalse rijst met kip in pancetta & broccoli


Dochterlief komt voor paar dagen thuis na vijf (!) dagen achtereen carnaval gevierd te hebben in haar nieuwe thuisstad Breda, totaal ondervoed en uitgehongerd na al die dagen carnaval-food (en laten we de drank vooral niet vergeten).

Tijd voor een gezonde maaltijd dus. En ze viel aan alsof ze dagen geen normaal eten had gezien (wat wel kan kloppen denk ik zo, als je friet, hamburger, poffertjes en tosti's niet telt als normaal eten dan).

Provençaalse rijst
Drooggekookte rijst
courgette in blokjes
paprika in blokjes
rode ui in blokjes

De groenten eerst in wat olijfolie met flink veel kruiden (knoflook, peper, zeezout, verse rozemarijn, verse tijm) bakken. Dit samen met de gekookte (liefst afgekoelde rijst) in een wok kort bakken. Ik strooide er op het laatst nog wat fijngehakte koriander over. Een beetje citroensap is ook lekker.

Kip met pancetta
De kipfilets sneed ik in de lengte in 3 (lange) delen.
Ik maakte een kruidenmengsel van olijfolie, grof zeezout, knoflook, zwarte grove peper, paprikapoeder fijngehakte rozemarijn & fijngehakte tijm. Dat masseerde ik in de kipfilets waarna ik pancetta om de kip wikkelde. Het is wel lekker om dit een tijdje te laten intrekken. Daarna grilde ik de kip in een hele grillpan en liet ik ze nagaren in de oven.

De broccoli blancheerde ik in kokend water met zeezout.


De pubers, vooral die in Breda woont, waren erg blij!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten