donderdag 6 maart 2014

Gerookte zalm & friends

Inspiratie haal ik uit kookboeken (ik heb er heeeel veel), uit kookprogramma's, uit m'n omgeving, uit m'n werk, kortom: uit mijn leven!

Vandaag scheen het zonnetje en ik vind dat het diner vandaag dus best koud kan zijn. Bovendien had ik tijd, dat scheelt... Een iets uitgebreider diner dus, maar zeker de moeite waard!


Witte kool met komijn & krokant gebakken Italiaanse rauwe ham

voor de dressing:
* komijnzaadjes
* yoghurt (ik gebruikte Griekse)
* mierikswortel (klein beetje!)
* zwarte peper
* fijngehakte peterselie
* klein beetje knoflook (fijngehakt of gedroogde vlokjes)
* zout (ik gebruikte kruidenzeezout van Dr A. Vogel)
* scheutje olijfolie om het wat dunner te maken

Meng de dressing door witte, gesneden kool en verkruimel er krokant gebakken Italiaanse rauwe ham over.


Bietjes met Hüttenkase, tijm en citroen

* snijd de gekookte bietjes in blokjes (of koop gewoon kant-en-klaar gesneden zoals ik deed..)
* voeg wat balsamico toe (ik gebruik meestal 'cremoso', die is dikker)
* voeg zout, zwarte peper, verse tijm en wat citroensap toe
* roer er 1 bakje Hüttenkase door


Ik had ook nog een half komkommertje liggen, dus waarom niet:
Komkommer met dille-yoghurtsaus

Voor de dressing:
* Griekse yoghurt
* fijngehakte dille
* zwarte peper
* zeezout
* klein beetje knoflook
* eventueel scheutje olijfolie om het dunner te maken
* ringetjes lenteui om te garneren

De dressing kun je nu al door de komkommer mengen, of je geeft de dressing er apart bij, zoals ik ga doen

Nu het leukste deel...

Leg alle ingrediënten op een grote schaal of plank met wat rucola erbij/eronder (of andere sla natuurlijk). Ik roosterde er brood bij en smeerde dat in met een teentje knoflook. Natuurlijk geef je er wat lekkere (gezouten) boter bij! Ik deed er ook wat hard gekookte eieren bij en wat in de schil gekookte nieuwe aardappeltjes met grof zeezout, fijngehakte dille en olijfolie.

Leuk voor een diner met friends: alle ingrediënten kan je van te voren maken!

En dan nu het eindresultaat.....



Bij minder tijd om te koken, is het natuurlijk ook prima te doen om zalm met wat minder 'friends' te maken! Nu ik de schaal zie, vind ik het zelf ook wel een beetje overdreven voor een donderdagavond :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten