woensdag 30 april 2014

Runderstoof met venkel

Altijd lekker, zomer of winter, herfst of voorjaar. Het is maar wat je erbij serveert. Ik zou er in mei een lentestamppotje bij doen of aardappelpuree en een salade met groene asperges.

Het lijkt een langdurig project, maar dat is het niet. Ik maak het altijd 's ochtends en zet een (voor de oven geschikte) pan met deksel in een oven van ongeveer 100 graden. Niks meer aan doen en 's avonds lekker genieten!

RUNDERSTOOF MET VENKEL
excuses voor de foto van deze very ugly Franse pan maar 't zijn wel de beste....

Ingrediënten (ongeveer 8-10 personen):
* 1,5 kg runderstoofvlees (in blokjes)
* 5 sjalotjes (gepeld & gehalveerd)
* 3 tenen knoflook (geplet)
* 1 tak verse tijm
* 1 tak verse rozemarijn
* 1 venkelbol in stukken
* 3 blaadjes laurier
* 1 theelepel kaneel
* 1 eetlepel fijngehakte peterselie
* 1 fles (volle) rode wijn
* 2 blokjes vleesbouillon
* 2 sneetjes ontbijtkoek of 4 Bastonjekoeken
* zeezout & peper
* olijfolie en/of boter


De ui, knoflook, venkel & kruiden in een pan met dikke bodem kort en zachtjes laten bakken in olijfolie en/of boter. 

Vlees erbij en even meebakken.

Fles rode wijn erbij gieten en bouillonblokjes (of vers getrokken bouillon, nog beter!) erbij.

Goed verwarmen en koek erbij - kleine stukjes - (met koek wordt hij lekker zoet, maar als je dat niet in huis hebt gaat brood zonder korst ook prima). Als het maar iets is met zetmeel wat de saus gaat binden.

Nu zet je de pan (met deksel erop) in de oven. Misschien moet je af en toe even kijken of er genoeg vocht in zit. Als dat niet het geval is, doe je er wat kokend water bij.

Natuurlijk proef je even - voor het opdienen - of er nog zout en/of peper bij moet! Even de blaadjes en takjes van de kruiden verwijderen is wel lekker.

Doe het in een mooie schaal en strooi er wat vers gehakte peterselie over (en een klein straaltje hele lekkere olijfolie!).

Ik heb even geen foto van het eindresultaat omdat ik dit pas geleden maakte tijdens één van mijn omzwervingen in Frankrijk. Stuur je mij een foto van jouw eindresultaat? Vind ik leuk!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten