woensdag 9 april 2014

Ei is a girl's best friend blijkbaar....

Dit gerecht is zo simpel dat ik eraan twijfel of ik erover moet bloggen....

Maar ik doe het toch! Omdat het zo klaar is, redelijk gezond is, voor meerdere doeleinden geschikt èn nog om een heel andere reden: de laatste tijd valt het mij op dat alle godinnen (met godinnen-lichamen) veel ei eten (waarschijnlijk omdat ze twee keer per dag sporten, maar dat terzijde...)



SPINAZIE-OMELET


Ingrediënten per persoon:
* 1 hand verse gewassen spinazie
* boter en/of olijfolie
* 3 eieren
* geraspte kaas
* zout, peper, knoflook(poeder)

Smoor in een koekenpan de spinazie in de boter en/of olijfolie. Kluts de eieren los met peper, zout & knoflook(poeder). Giet het eimengsel over de gesmoorde spinazie en laat het geheel half gaar worden. Strooi de geraspte kaas erover en klap de omelet dubbel in de pan. Laat het helemaal gaar worden maar niet droog! (eventueel even afdekken met een deksel)

Ik at dit als lunch in mijn race tegen de winterkilootjes (zonder brood natuurlijk). Ik zag namelijk van de week op tv dat Sylvia (topmodel met superlijf)elke dag ei met spinazie eet. Haar lichaam lijkt me een goed uitgangspunt ☺
En, nu we het er toch over hebben, een tijdje geleden mocht ik ontbijt en lunch samenstellen voor een ander supermodel met top lijf... Silvie, tijdens een fotoshoot van een grote lingerieketen. Guess what? EI! (en gegrilde groenten, gamba's en gedroogd fruit: doe er je voordeel mee)

Maar heb je al zo'n lijf of iets dat erop lijkt, eet het dan gewoon met rijst (& soyasaus), gebakken aardappeltjes of aardappelpuree & rauwkostsalade. Misschien moet je dan minder eieren gebruiken dan voor een lunchgerecht. Lekker vega!




Hier nog een super lekkere (ei present!):


KIP-PESTOBALLETJES MET PASTA, 
COURGETTE & PIJNBOOMPITTEN


Een tijdje geleden vertelde ik over verse zalmburgers. Dit is hetzelfde principe. Ik gebruik kipfilets voor dit recept die ik met de staafmixer tot een soort gehakt vermaal, maar wel met allerlei lekkere dingen erdoor natuurlijk. Als je dit allemaal teveel gedoe vindt (valt reuze mee!) kan je ook kipgehakt gebruiken.

Ingrediënten(4 personen):

kip-pestoballetjes
* 500 gram kipfilet
* 1 grote eetlepel pesto
* 1 theelepel verse of gedroogde dragon
* klein beetje kipbouillonpoeder of zout
* zwarte peper
* 1 teentje fijngehakte knoflook
* 1 rauw ei

gebakken courgette
* 2 courgettes in stukjes gesneden
* olijfolie
* zeezout

pasta carbanara met pesto
* 75-100 gram (ongekookte pasta)
* 2 eidooiers
* 2 eetlepels pesto
* scheutje olijfolie
* eventueel wat grof zeezout & zwarte peper

En dan....

doe alle ingrediënten voor de kip-pestoballetjes in een kom en meng het met de staafmixer tot een soort grof gehakt.

Vorm er met vochtige handen balletjes van (zo groot je wilt, maar ik zou ze niet te klein maken want dan worden ze sneller droog) en rol ze even door de bloem. Zet ze in de koelkast om op te stijven.

Bak de stukjes courgette in een grill- of koekenpan met wat olijfolie en zeezout.

Bak daarna, in dezelfde pan, de kip-pestoballetjes goudbruin. Niet te lang, want je gaat ze samen met de courgettes laten nagaren in de oven terwijl je de pasta maakt!



Nu de pasta!

Zet een pan water met zout op. Kook de pasta (ik gebruikte spaghetti) gaar volgens de aanwijzing op de verpakking.

Ondertussen, in een schaaltje: de eidooiers (daar zijn ze weer!) met de pesto en een scheutje olijfolie loskloppen.

Giet de gekookte pasta af, doe hem terug in de pan en roer heel snel het eimengsel erdoor. Door de hitte van de pasta gaart het ei, dus no worries voor nare gevolgen van het eten van rauw ei). Proef even! Misschien moet er nog wat zout en/of peper door!

Op een bord of in een grote schaal:
- pasta
- courgetteblokjes erover
- kip-pastaballetjes 

Garneren met pijnboompitten en eventueel een blaadje verse basilicum.



conclusie:
GIRLS ♡ EGGS



Geen opmerkingen:

Een reactie posten