zondag 13 april 2014

Italiaans eten.... love it!

Als de zomer eraan komt, krijg ik onbedwingbare zin in Italiaanse gerechten. Buiten eten, borrelen...La Dolce Vita! Alleen in het weekend helaas, want Italiaans eten betekent veel pasta en teveel pasta plakt meteen aan mijn taille...Ik weet het, ik zou moeten gaan hardlopen maar heb vandaag weer 'ns de marathon bekeken en dat is een keiharde definitieve NEE voor mij! Heb bewondering voor al die mensen die het doen maar ik haat het, hardlopen! Dan nog liever de sportschool.

Er zijn ontelbaar veel verschillende recepten voor dit gerecht, maar dit is redelijk snel, zonder al te veel ingrediënten te maken en ik weet dat ik daar veel van mijn vriendinnen in ieder geval een plezier mee doe... (en mezelf ook)

GEHAKTBALLETJES MET PARMEZAAN
& BASILICUM IN TOMATENSAUS

Super voor door de pasta maar ook erg lekker bij de borrel met stukjes brood.

Ingrediënten:
* 500 gram half om half gehakt (of rundgehakt)
* 1 eidooier
* 50 gram paneermeel
* klein scheutje melk (om het smeuïger te maken indien nodig)
* 2 volle eetlepels parmezaanvlokken
* 1 theelepel paprikapoeder
* 10 blaadjes verse basilicum, gescheurd
* 1 teentje fijngehakte knoflook
* 1 theelepel gedroogde provençaalse kruiden 
* zwarte peper & grof zeezout naar smaak

Meng alle ingrediënten door het gehakt en vorm en balletjes van, zo groot of klein als nodig is. Als je ze door de pasta doet zou ik ze iets kleiner maken, als je ze bij de borrel gaat eten, iets groter.

Rol de balletjes door de bloem en bak je ze in een scheut olijfolie goud bruin en gaar.

Voor de saus:
* olijfolie
* 1 uitje, fijngehakt
* 1 teentje knoflook, fijngehakt
* 500 gram passata van tomaat (blik of pak)
* 10 blaadjes verse basilicum, gescheurd
* zwarte peper & zeezout naar smaak

Kiep de balletjes in de saus en verwarm nog goed. Klaar!



Bij de Lidl vond ik deze verse gnocchi gevuld met pesto in het koelvak. Andere gnocchi kan natuurlijk ook maar deze is niet duur en echt lekker!



GNOCCHI MET PESTO, KIP & SPINAZIE

Ingrediënten voor 2 personen:
* 1 verpakking Gnocchi (400 gram)
* 2 kleine kipfilets, in stukjes gesneden
* 1 ui, fijngesnipperd
* 1 teentje knoflook, fijngehakt
* 1 eetlepel kruidenkaas (Boursin-achtig)
* 1 eetlepel mascarpone
* 5 handen verse gewassen spinazie
* zwarte peper en grof zeezout naar smaak
* parmezaanvlokken en verse basilicum om te garneren

Dit is echt snel klaar en ook echt heel lekker.

Kook de gnocchi volgens de instructies op de verpakking (die van de Lidl 4-5 minuten in gezouten kokend water). Giet ze af, roer er wat olijfolie door en zet even apart.

In een wok (of koekenpan) met een scheutje olijfolie het gesnipperde uitje, de fijngehakte knoflook en de kipfilet kort bakken. Vrij snel de spinazie erbij en die laten slinken. Daarna de kruidenkaas en mascarpone erbij en op smaak brengen met peper & zout.

De gnocchi voorzichtig erdoor mengen en klaar ben je!

Garneren met parmezaanvlokken & verse basilicum staat wel gezellig.






1 opmerking:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog here http://www.volrecepten.nl/registreer-u-voor-de-topblogs-met-recepten.

    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen