maandag 17 februari 2014

Wat kookte Olivier vandaag? Hartverwarmende snelle waterzooi met kip!


SNELLE WATERZOOI MET KIP

Door wat er nog in de koelkast lag, moest ik vandaag denken aan de tijd - lang geleden - dat ik als 19 jarige au-pair in het fantastische Brussel was! Ik kon - toen ik daar aankwam - net een ei koken en zelfs bakken.... Een jaar later vertrok ik naar huis met een schat aan ervaringen en heel veel liefde voor koken en eten!

Vandaag maakte ik dus Waterzooi met kip; een luchtig, licht & puur gerecht waar ik meteen vrolijk van werd!

Dit zijn de ingrediƫnten voor ongeveer 4 personen:
* 500 gram kipfilet (of beter nog: kipdijfilet)in grove stukken
* 1 grote(winter)wortel in plakjes
* 5 stengels bleekselderij in plakjes
* 300 gram aardappelen in stukken
* prei in ringetjes
* 2 eidooiers
* ongeveer 100 ml (kook)room
* fijngehakte peterselie
* zout & peper
* kipbouillon (i.v.m. snelheid heb ik blokjes gebruikt)

Zet 2 pannen water met kipbouillon op.

In de ene pan eerst de aardappelstukken ongeveer 5 min. koken.
Na 5 minuten doe je hier de kip bij. Als dit gaar is: afgieten door een zeef en even apart houden.

In de andere pan kook je de wortel en de bleekselderij gaar. De groenten moeten net onderstaan, dus niet teveel bouillon. Als de groenten gaar zijn, doe je de kip en aardappel erbij. Op dit moment doe je ook de prei erbij, dan blijft die nog een beetje knapperig.

Meng de eidooiers met de room en doe dit in de pan bij de rest. Let op: nu mag de waterzooi niet meer koken!

Meng het geheel voorzichtig goed. 

Schep de waterzooi over in een mooie serveerschaal, waarbij je zelf kunt bepalen hoeveel vocht je mee schept. Garneer met gehakte peterselie.

Ik at er versgebakken stokbrood bij en druppelde er een beetje Tabasco over......

Dit gerecht is ook prima vegetarisch te maken of met vis!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten